9 Eylül 2020 Çarşamba

İBRAHİM ERYİĞİT "FESTİVALDE ŞEMPANZE"Yİ ANLATTI!

Daha çok Kara Oyun, Güz Klâsiği, Sen Bir Sevda Ağacısın Türküler Büyütür Yüzün, Tan Tan Traska!, Hüzn ü Aşk, Korku Islığı, Edebiyat Hayat Memat, İlhan Berk’in Haşeması, Köpekler Lügati, Deneme Tahtası, Gelenek ve İkinci Yeni Şiiri, Şiirin İpek Sesi, Şiirin Şiddeti, Özgün Bir Toplum Kurucu Mehmet Âkif ve Şi’r-Pençe gibi kitaplarından tanıdığımız Cevat Akkanat’ın Festivalde Şempanze adlı bu kitabı, 2008-2014 arasındaki altı yıllık zaman diliminde Milli Gazete’de yayımlanan köşe yazılarından seçilerek oluşturulmuş bir kitap.

Bilinen bir gerçektir: Bir gazetedeki köşe yazılarının yıllar sonra kitap olarak yayımlanması, içinde bir handikabı barındırır. Bu handikabın, gazete köşe yazılarının genelde güncele ilişkin olmasından hareketle okuyucunun karşısına yıllar sonra kitap olarak çıkması, yaşanılan bu dönemde güncelliğini yitirecek kaygısını taşıması da bir gerçektir. Kuşkusuz böyle bir kaygıyı okuyucudan önce yazar taşır. Yıllar öncesinde yazdığı bir yazıdaki bilgileri güncellese yazının orijinalliği bozulacaktır, güncellemese söz konusu yazının günümüze bir katkısı olmayacaktır. Doğrusu ben bu kaygılarla okumaya başladım Festivalde Şempanze’yi. Kitabı okumayı bitirdiğimde ise böyle bir kaygımın yersiz olduğunu gördüm. Çünkü yazıldığı tarihlerdeki güncele ilişkin yazılarda, konuların işleniş biçimi olsun, sorunların ve sorunlara getirilen çözüm önerileri olsun günümüzü de kuşatan bir gerçekliği barındırdığını gördüm. Salt güncele ilişkin olmayan yazılar da yer alıyor kitapta. Yazıların hedef kitlesi, genel edebiyat okuyucusu olduğu gibi özellikle edebiyat araştırmaları yapan kişiler için de çok önemli bilgiler barındırıyor kitap.

Cevat Akkanat’ın yazı dili, karşısında sanki canlı biri varmış da onunla konuşuyormuş gibi olduğundan, okuyucuya keyifli bir okuma süreci yaşatıyor. Kendine has ironik, olumlu polemiğe kapı aralayan kıvrak bir dili var Akkanat’ın. Son derece sıcak ve samimi söylemi, ilk satırlardan itibaren yazının içine çekiyor, yazısını okuyan herkesi. Ama yazılar, düz okuma yapanlar için şaşırtmaca ve tuzakları da barındırıyor kendi içinde. Yazının seyrine kapılan bir okuyucu kendince oluşturduğu bir çıkarımın tam tersine bir ifadeyle karşılaşabilir. Bu anlamda ezberleri bozan bir söylemi var Akkanat’ın. Günümüz deyimiyle, öğrenilmiş çaresizliğin üstüne üstüne giden sonsuz bir azmi var. Kitabın içindekiler bölümündeki yazı başlıklarına bakınca bile söz konusu azmi görmek mümkün.

Düşüncelere, konulara, olaylara ve kişilere getirdiği çok farklı ama son derece mantıklı ve sağlam yorumlarla okuyucusunun karşısına çıkan Akkanat’ın bu yazılarının, -ilk yazıldığı tarihlerde okumuş olanlar için bile- son derece ufuk açıcı ve kalıcı izler bırakıcı yazılar olduğunu belirtmek istiyorum.    

Festivalde Şempanze'ye ulaşmak tıklayınız!

Hiç yorum yok: